Eigen apparatuur ondersteunen?

Geplaatst door:

Ja, dat is het nieuwe werken

Elke ICT-medewerker kent het scenario. Een klant meldt dat één van zijn apparaten niet werkt. Zijn scanner doet het niet, zijn laptop herkent zijn USB-stick niet of hij kan zijn mail niet op de PDA instellen. Na enkele vragen blijkt het apparaat niet in de CMDB geregistreerd, want de klant heeft het zelf gekocht en aangesloten. Op veel ICT-afdelingen wordt deze klant niet geholpen.

De laatste tijd wordt veel gesproken over bring your own device. Steeds vaker wordt van de ICT-afdeling gevraagd om problemen met eigen apparatuur van medewerkers op te lossen. Maar welke apparatuur wel en welke niet? Hoe kan de ICT-infrastructuur de eigen apparatuur het beste faciliteren? Vervalt de noodzaak voor een standaardwerkplek? En het belangrijkste: waarom moet de ICT-afdeling eigen apparatuur ondersteunen?

Grenzen nodig

Momenteel geven de meeste bedrijven alleen ondersteuning als de apparatuur bekend is in de CMDB. Maar deze simpele regel is niet meer van toepassing bij ondersteuning van eigen apparatuur. Toch zijn er grenzen nodig.

Het ondersteunen van ergonomische randapparatuur is te specifiek, evenals randapparatuur zoals printers en scanners. Het gebruik van mobiele apparatuur als smartphones, PDA’s, tablets en zelfs laptops is wel haalbaar. Hiervoor kun je namelijk afspraken maken over de standaarden. De laatste categorie zijn de datadragers, zoals USB sticks, mobiele schijven en andere apparatuur met opslagcapaciteit. Op technisch gebied is het geen probleem om deze te ondersteunen, maar hiervoor is een goed beveiligingsbeleid van doorslaggevend belang. Afspraken over protocollen en standaarden zijn cruciaal. Vervolgens garanderen Service Levels de beschikbaarheid, functionaliteit, prestaties en geldende restricties.

Proactief

Voert het bedrijf een proactief beleid voor het ondersteunen van eigen apparatuur, dan moet de ICT-infrastructuur dit faciliteren. Bijvoorbeeld door de inzet van standaardprotocollen of, met het oog op externe toegang, via desktopvirtualisatie en het onderbrengen van diensten in de Cloud. Bijkomend voordeel is dat de werknemer direct een goede oplossing heeft om thuis te werken. Voor mobiele apparatuur is tevens een draadloos (Wifi) netwerk met een brede dekking te nodig. Aanbevolen is om dit netwerk in een DMZ of het compleet buiten de eigen infrastructuur te plaatsen, afhankelijk van het beveiligingsbeleid van de organisatie.

Businessapplicaties

Naast de standaardkantoorautomatisering willen werknemers natuurlijk ook de businessapplicaties op hun eigen apparatuur gebruiken. Daarvoor moeten de gebruikte applicaties waar mogelijk gebaseerd worden op standaardprotocollen, met de webapplicatie als meest geschikte kandidaat.

Startpunt voor nieuwe werken

Als er zoveel bij komt kijken om eigen apparatuur te ondersteunen, waarom dit dan faciliteren? Om de simpele reden dat de klant het wil. Het gadgetgehalte is momenteel nog vrij hoog, maar als medewerkers de bedrijfssystemen kunnen gebruiken op hun eigen apparatuur komt dit de productiviteit ten goede. Hiermee is de ICT benaderbaar in elke denkbare situatie. Dit is een belangrijk startpunt voor het nieuwe werken, waarmee medewerkers onafhankelijk van tijd en locatie worden.

Denk na!

Uiteraard kan dit niet tegen elke prijs, maar het kán wel! Mits de organisatie nadenkt over welke apparatuur wordt ondersteund, of het past binnen haar beveiligingsbeleid, welke afspraken nodig zijn over de service en over hoe de ICT-infrastructuur wordt ingericht. Op zich zijn dit allemaal overkomelijke vragen, dus adviseer ik organisaties om na te denken over de toepasbaarheid van het ondersteunen van eigen apparatuur door de ICT-afdeling.

0
Arjan Smit

Over de auteur:

Als veelzijdig ondernemer ben ik constant op zoek naar de optimale toepassing en organisatie van ICT bij klanten. Volgens mij wordt de beste oplossing gevonden indien ICT op een rationele en vooral no-nonsense manier wordt geïmplementeerd. Hiermee wordt mijn persoonlijkheid eigenlijk ook het beste omschreven, rationeel en no-nonsense.